Wielkopolska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Jarocinie
Forum studentów uczelni WWSHE
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum Wielkopolska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Jarocinie Strona Główna
->
Seminarium
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Egzaminy i zaliczenia
----------------
Rok I
Rok II
Rok III
SUM
Download
Seminarium
Praktyka zawodowa
Sprawy socjalne
----------------
Stypendia
Inne
----------------
Aktualności
Na każdy temat....
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
studentka
Wysłany: Śro 17:38, 09 Maj 2007
Temat postu: Praca dyplomowa
Celem pracy dyplomowej i warunkiem jej przyjęcia jest wykazanie umiejętności wykorzystania rożnych źródeł dla kompleksowego i wyczerpującego przedstawienia wybranego zagadnienia, w tym posługiwania się literaturą i źródłami. Rozpoczęcie pisania musi byc poprzedzone dokładnym przemysleniem, o czym chce sie pisac i w jakim celu (czemu praca ma sluzyc). Nie moze to byc cel popularyzatorski, lecz zamiar wyciagniecia pewnych wniosków. Wymaga to ulozenia planu pracy, obejmujacego rozdzialy (nie mniej niz 3, nie wiecej niz 7), ewentualnie podrozdzialy i zastanowieniu sie, czy autor bedzie mial material do tych czesci i czy tresc rozdzialów (podrozdzialów) nie bedzie sie powtarzac. Dobrze jest wiec sprawdzic przedtem dostepnosc zródel, w tym literatury.
Szczególnie zachecam do wyboru tematów zwiazanych z praktyka (a wiec "... na podstawie praktyki Urzedu .....", "...na przykladzie gminy ..." itp.). Wtedy pierwsze czesci pracy powinny miec charakter teoretyczny, pozostale - zawierac analize praktyki z punktu widzenia teorii). Takie ujecie jest dla Panstwa na ogól znacznie wygodniejsze, niz praca scisle teoretyczna.
Bardzo dobrym rozwiazaniem jest na wstepnym etapie (nawet przygotowania planu) zrobic sobie chocby kilkustronicowy skrót pracy. Pod poszczególnymi naglówkami w kilkunastu zdaniach mozna zamiescic (nawet ogólnikowo sformulowana) tresc poszczególnych rozdzialów i podrozdzialów. Okaze sie wtedy, czy praca obejmie wszystkie elementy tematu, czy wiemy, co w poszczególnych czesciach napisac i czy nie bedzie powtórzen.
Strona formalna pracy :
Struktura pracy powinna byc nastepujaca:
- strona tytulowa z podpisem Promotora (na 1 egzemplarzu pracy)
- spis tresci
- wstep zawierajacy informacje o celu i zakresie pracy,
- rozdzial(y) teoretyczny definiujacy rozwazane zagadnienie i opisujacy aktualny stan wiedzy,
- rozdzial(y) opisujacy ogólnie idee/sposób/metode rozwiazania postawionego problemu,
- rozdzial(y) opisujacy szczególowo analizowany problem,
- rozdzial(y) odnoszace sie do przykladów,
- posumowanie (zakonczenie)
- bibliografia
- dodatki (spis tabel, rysunków, wykresów, zalaczniki)
Praca powinna srednio liczyc 45-50 stron znormalizowanego maszynopisu; nie powinna przekraczac 70 stron. Na stronie powinno sie miescic 28-30 wierszy po 60 znaków (wliczajac spacje, czyli odstepy miedzy wyrazami) - dlatego tez nalezy uzyc czcionki w odpowiednim formacie (najlepiej Times New Roman albo arial), aby strona byla odpowiednio zapelniona. Z lewej strony margines powinien byc wiekszy (czesc miejsca zajmie oprawa), z prawej +/- 2 cm. Przypisy - na dole strony - powinny byc sporzadzone pismem o 1 stopien mniejszym niz tekst.
Prosze uzywac czcionki 12 pt, preferowany jest Times New Roman dla zwyklego tekstu,
preferowana jest interlina 1.5
Znaki interpunkcyjne : . , ; ! ? itp nalezy dosuwac w lewo, tak aby nie bylo przed nimi spacji. Należy wyrównywac tekst do lewego i prawego marginesu (tzw.justowanie)
Wstep nie jest pierwszym rozdzialem ! Powinien on obejmowac ok. 1,5- 3 stron i zawierac uzasadnienie wyboru tematu (wskazanie znaczenia wybranej problematyki, albo chociaz osobistego zainteresowania z jakichs powodów), cel pracy, omówienie systematyki (dlaczego podzial pracy na takie czesci a nie inne i w takiej kolejnosci, ewentualnie dlaczego pewne zagadnienia pominieto) charakterystyke metody (badanie tekstu prawnego, analiza praktyki, porównania w przekroju historycznym badz geograficznym, ewentualnie polaczenie kilku metod), zródel i literatury (czy material prawny i literatura bogate, czy ubogie, w jakim stopniu wykorzystane).
Sformulowanie celu pracy we wstepie jest bardzo wazne, gdyz z nim porównuje sie wnioski koncowe - czy odpowiadaja one celowi pracy. Celem nie powinno byc "przyblizenie", "zapoznanie czytelnika" itp., ale próba analizy pewnego stanu rzeczy: okreslonej instytucji, stanu regulacji prawnej w okreslonej dziedzinie badz tp.
W tekscie nalezy zwracac uwage na unikanie bledów ortograficznych i "literówek", gdyz swiadczy to zawsze przynajmniej o braku starannej korekty, a wiec w konsekwencji o niedbalstwie autora. Unikac trzeba takze powtórzen wyrazów w zdaniach polozonych blisko siebie.
Nalezy unikac sadów kategorycznych, operowac raczej stwierdzeniami w rodzaju "wydaje sie, ze", "mozna przyjac, ze" itp. Nie sa równiez pozadane ozdobniki stylistyczne. Lepiej jest uzywac bezosobowej formy narracji, ewentualnie w I osobie liczby pojedynczej, natomiast zupelnie nie w I osobie liczby mnogiej - to jednak nie powiesc.
W planie pracy zaden tytul nie moze pokrywac sie z tytulem calej pracy.
Tytul kazdej czesci pracy powinien byc zwiezly, ale tak sformulowany, by jasno okreslal jej tresc (a wiec nie np. "Uwagi ogólne").
Jezeli rozdzial jest podzielony na podrozdzialy, zadna czesc tekstu nie moze pozostawac poza podrozdzialami (zadnych "ogólnych wprowadzen w rozdzial", chyba, ze zostana wyodrebnione w oddzielny podrozdzial).
Zakonczenie nie jest objete numeracja rozdzialów. Powinno ono zawierac krótkie (do 3 stron) podsumowanie wniosków z calosci lub wnioski de lege lata (z obowiazujacego prawa) i de lege ferenda (dot. postulowanych zmian w prawie).
Spis tresci umieszcza sie na poczatku z podaniem stron, na koncu: Wykaz zródel prawnych i Bibliografie (obejmujaca tylko pozycje wykorzystane w pracy), ewent. wykaz tabel, wykresów itp.
Praca musi zawierac odwolania w tekscie do wszystkich pozycji w bibliografii (przypisy).
W przypisach autora podaje sie jako (np.) "A. Barski"; w wykazie literatury na koncu jako (np.) "Barski A." w kolejnosci alfabet. i z numeracja pozycji.
Przyklady przypisów:
Z. Janowicz, Kodeks postepowania administracyjnego. Komentarz, Wyd. Omega, Warszawa-Poznan 1996, s. ....
A. Silski, Mandat posla, Przeglad Sejmowy 2002 r., nr 3, s. 23 (tytul znanych periodyków moze byc tez podany skrótem, np. zamiast panstwo i Prawo: PiP),
L. Garlicki, Sejm RP, w: Ustrój RP, B. Kecki (red.), Wroclaw 2001, s. 5
Art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 1998 r. - Kodeks pracy (Dz. U. 1998 r., nr 12, poz. 36 z pózn. zm.)
www.wspolnota.pl
z dnia 16 wrzesnia 2003 r.
jesli powoluje sie jakas pozycje po raz kolejny, mozna ograniczyc sie do np. Z. Starski, op. cit., s. ...; jesli korzystamy z wiecej niz jednej pozycji tego autora, zamiast op. cit. trzeba podac pierwsze slowo (slowa) tytulu, wskazujace, o która prace chodzi,
jezeli jakis akt normatywny powoluje sie czesto, mozna go umiescic w wykazie skrótów stosowanych w pracy (odrebna strona na poczatku) i oznaczyc np. ustawe z dnia ... o samorzadzie gminnym jako usg - i tak ja dalej powolywac w tekscie; przy powolywaniu aktów normatywnych nie stosuje sie okreslen w rodzaju Op. cit., ibidem itp.
UWAGA:
jesli te sama pozycje powolujemy po raz II lub dalszy, mozna podac tylko nazwisko autora i zamiast tytulu oraz wydawnictwa "op. cit.", np. L. Garlicki, op. cit., s. 7. Jesli jednak powolujemy kilka pozycji tego samego autora, trzeba wtedy podac takze pierwsze wyrazy tytulu, odrózniajace powolywana prace od innych,
jezeli pewne akty normatywne sa powolywane czesto, mozna albo umiescic po spisie tresci odrebna strone z wykazem skrótów, albo podac przy pierwszym powolaniu, ze dalej bedzie on powolywany skrótem (np. zamiast "ustawa z dnia ...o samorzadzie powiatowym (Dz. U.....)" - tylko "usp").
Piszac prace nalezy zwrócic uwage na rozklad liczby stron miedzy rozdzialami. Wklad pracy dyplomanta powinien miec odzwierciedlenie w rozmiarach poszczególnych rozdzialów. Dlatego, np. rozdzial opisujacy aktualny stan wiedzy nie powinien byc nieproporcjonalnie dluzszy niz pozostale,
Strony pracy musza byc ponumerowane (z wyjatkiem strony tytulowej i spisu tresci)
W spisie tresci nie ma sensu zamieszczac informacji o czesciach pracy polozonych ponizej 3. poziomu zaglebienia. Np. numer sekcji 4.3 lub 4.3.1 jest akceptowalny, ale numer 4.3.2.1 lub 5.4.3.2.1 nie jest.
Rysunki i tabele
Wszystkie rysunki, tabele, wykresy powinny byc podpisane i ponumerowane w celu umozliwienia odwolywania sie do nich.
Podpis rysunku, przy którym jest jego numer, powinien byc skladnikiem tekstu pracy, a nie rysunku (grafiki). Natomiast opisy wewnetrznych elementów rysunku, takich jak oznaczenia osi, liczby przy osiach, itp. powinny byc elementem rysunku (grafiki).
Bibliografia
Praca musi zawierac Bibliografie (zródla prawa, literature, czasopisma, zródla internetowe, inne zródla). Bibliografia powinna byc oddzielna czescia pracy, na poziomie rozdzialu w strukturze pracy. Kazda pozycja w spisie literatury musi zawierac: autora, tytul pracy, wydawnictwo/czasopismo/adres http/ftp, rok publikacji, strony od-do w przypadku artykulów w czasopismach. Lista nie moze zawierac pozycji, do których nie ma odwolan w tekscie. Lista powinna byc posortowana alfabetycznie wedlug nazwisk autorów. Pozycje na liscie referencji powinny byc ponumerowane kolejnymi liczbami naturalnymi.
Styl wypowiedzi
Tytuly rozdzialów prosze konczyc kropka tylko, gdy sa zdaniami, tj. zawieraja orzeczenie i podmiot.
Styl pracy powinien byc komunikatywny, nalezy unikac sformulowan w stylu: Np.: "jeden z najznamienitszych przykladów", "program niesamowicie prosty w obsludze", "proces jest niezwykle trywialny", "celem znakomitej wiekszosci".
Prosze unikac fantazyjnej formy np. tytulów rozdzialów pisanych specjalna czcionka, itp. Prosze skupic sie na tresci pracy.
"Ilosc" i "liczba." Prosze zauwazyc, ze liczba dotyczy rzeczy policzalnych np. liczba osób, zadan, procesorów. Ilosc dotyczy rzeczy niepoliczalnych, podzielnych w sposób ciagly np. ilosc wody, energii itp., chociaż współczesne normy jezyka polskiego dopuszczaja zamienne użycie "ilość" i "liczba", to prosze starac sie wyrazac zgodnie z ich pierwotnym znaczeniem.
"Ja", "my", czy forma bezosobowa? Aby uniknąć posadzenia o nieskromność autora, zamiast I osoby liczby pojedynczej ((ja) zrobilem, (ja) zaprojektowalem, (ja) zaprogramowalem, (ja) przetestowalem) przyjelo sie uzywac formy bezosobowej (zrobiono, zaprojektowano, zaprogramowano, przetestowano) lub I osoby liczby mnogiej (zrobilismy, zaprojektowalismy, zaprogramowalismy, przetestowalismy).
Prosze nie pisac pracy metoda "cut & paste", bo to jest plagiat. Dane zagadnienie mozna opisac wlasnymi slowami. Zawsze trzeba powolac sie na zewnetrzne zródla.
Prosze unikac dlugich zdan.
Dokumenty:
- Wzór strony tytułowej pracy:
http://www.studenci.wwshe.edu.pl/wyklady/strona%20tytulowa.doc
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
deoxGreen v1.2 // Theme created by
Sopel stylerbb.net
&
programosy.pl
Regulamin